Det här seminariet är genomfört.

Kurs Digitala medier 2.8

1,5 dags kurs för produktionsledare av digitala projekt.

Kursen vänder sig till produktionsledare som vill hänga med och lära sig mer om produktioner för digitala medier. Du är redan igång och jobbar med enklare digitala projekt med dina slutkunder, ex. banners, kampanjsidor samt kanske en och annan mobilapp och vill nu säkra dina kunskaper och lära dig mer.

Kursen hålls i seminarieform med olika föreläsare för olika områden, samtliga pass med Rachel Wilson som moderator för kursen.

Agenda;

– Hur begränsa omfattning? (format, browserversioner, olika enheter mm.)

– Checklista och resurser i digitala projekt

– Mätning & statistik

– Sociala media; Twitter, Bloggar, Instagram, Facebook, Pinterest, Vine mfl. – hur funkar det & vad krävs?

– Sökmotoroptimering – SEO & SEM

– CMS – publiceringsverktyg (ex. EpiServer, WordPress, Drupal mfl.)

– Projektbeskrivning/beställningsunderlag (offertmall)

– Bildformat & typsnitt i digitala produktioner

– Digitala annonsplatser (utomhus)

– App’ar för bla. Android, iPhone, iPads mfl. Exempel, priser mm.

– HTML5, CSS 3 och Responsive Web Design

– Möjligheter för digitala produktioner i Adobe CC programmen

– Innehåll- och annonser till läsplattor, förutsättningar/möjligheter

– Ny teknik medför nya utmaningar- och möjligheter!

Kursen innefattar många grundläggande verktyg, stöddokument och ”ramar” för produktionsledning av digitala projekt, tex. offertmall, beräkningsmall, bildformat mm.

Vi tittar också på hur olika format och tekniska förutsättningar påverkar produktioner, tidsåtgång, val av teknik mm.

För den/de som är självlärda är detta en mycket bra uppsamlingskurs, där vi tar ett samlat grepp och lägger en stabil trygghetsgrund att stå på.